Svar: Ændret afføringsmønster - 3 mdr.
1. oktober 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Stephanie
Tak for dit brev - og stort tillykke med lillesøster! Og dejligt at høre fra dig igen, velkommen tilbage :)
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig og det er rigtig godt, at du har taget jeres datter til lægen, for når afføringsmønsteret pludselig ændrer sig så meget, så er det naturligvis vigtigt at sikre sig, at lillepigen ikke pludselig har fået en maveinfektion. Jeres læge har dog ikke fundet hverken vira eller bakterier og skønner umiddelbart at I skal se det an. Du beskriver jo en pige, der trods sine hyppige afføringer trives og udvikler sig som hun skal - men naturligt har hun en del maveuro og mavekneb, hvilket naturligt ikke er særlig rart for hende.
Der er jo rigtig mange forskellige vira i luften i øjeblikket og mange som går og hoster, hakker, nyser.. og har maveproblemer. Og jeg tænker, at noget sådan naturligt godt kan spille ind hos jeres datter, selvom man umiddelbart ikke kan finde ud af, hvad det er.
Derudover så er det sådan, at alle børn de første ca 8-9 uger efter fødslen har gul afføring. Herefter får ca. ⅓ af børnene grønne eller grønlige afføringer, og når man introducerer skemad i 4-6 måneders alderen så ændrer afføringen sig igen. Farven på afføringerne og antallet af afføringer afhænger helt af, hvad barnet spiser, og af hvilken bakterieflora barnet har i tarmene - og bakteriefloraen kan og vil ændre sig løbende, så det kan også være en forklaring hos jer. Hos det lille barn, gennemgår mave- og tarmsystem en stor ændring hele tiden, og det giver naturligt ændret afføringsmønster i perioder - også selvom du ikke synes, at du har ændret noget :)
Da hun er så lille, som hun er, så kan man ikke sætte hende på skånekost, og derfor vil løsningen ofte være at forsøge med en anden erstatning. Det er også dette, jeres sundhedsplejerske har foreslået jer - og når hun har foreslået den almindelige Allomin 1 (blå), så er det fordi nogle børn får lidt tendens til forstoppelse af denne, hvor Allomin Sensipro med fordel kan gives til børn som har tendens til træg mave. Jeg formoder, at jeres sundhedsplejerske derfor har tænkt, at Allomin 1 måske kunne "sætte lidt stopper for" den hyppige afføring...
Den største forskel på Allomin 1 og Allomin SensiPro 1 er, at SensiPro indeholder mælkesyrebakterien L. Reuteri Protectis. Og netop mælkesyrebakterier kan have en god effekt på maven og på bakteriesammensætningen i barnets mave. I kan derfor godt forsøge at bibeholde Allomin 1 og så købe mælkesyrebakterier ved siden af, for at se om det måske kan stabilisere jeres datters mave lidt. Der findes forskellige muligheder (og forskellige mælkesyrebakterier).
I kan købe mælkesyrebakterier sammen med d-dråber, men I skal være opmærksomme på, hvor meget MME jeres datter drikker dagligt. Det er sådan, at hvis hun får MME med ≥ 1,3 μg D-vitamin pr. 100 ml færdig blanding, og hun drikker mere end 800 ml dagligt, så skal hun ikke have d-dråber, men vil være dækket ind via erstatningen.
Noget andet I kan forsøge er at lave en flaske af gangen. Normalt er anbefalingen sådan, at man de første 2 måneder tilbereder en flaske af gangen og efter de første 2 måneder, kan flasker tilberedes til et døgn ad gangen - dog ikke hvis barnet er for tidligt født eller har en immunsygdom, så skal man altid tilberede én flaske af gangen.
Det kan godt være et forsøg værd, at I går tilbage til at koge vand og lave én flaske af gangen. Det kan nogle gange godt være med til at give ro i maven. I må gerne koge vandet på forhånd og opbevare det i køleskab. Før pulveret blandes i, så opvarmer I vandet til den temperatur, der står på pakken.
En mulighed er også, at I forsøger med MME på brik i en periode. Den færdigblandede modermælkserstatning er UHT behandlet, det vil sige, at den har fået en varmebehandling, som dræber de mikroorganismer, der kan være i mælken, så den bliver langtidsholdbar. Det kan også nogle gange have en vis effekt på maven at prøve med færdigblandet erstatning i stedet for pulver:)
Jeg håber, at mine tanker og forslag både giver lidt ro og også giver lidt idé til nyt I kan forsøge - og at det hjælper :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god søndag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske