Svar: Ændret afføringsmønster - 3 mdr.

1. oktober 2021

Alder:
3 mdr.

Kære Stephanie

Tak for dit brev - og stort tillykke med lillesøster! Og dejligt at høre fra dig igen, velkommen tilbage :)

Jeg kan godt forstå, at du undrer dig og det er rigtig godt, at du har taget jeres datter til lægen, for når afføringsmønsteret pludselig ændrer sig så meget, så er det naturligvis vigtigt at sikre sig, at lillepigen ikke pludselig har fået en maveinfektion. Jeres læge har dog ikke fundet hverken vira eller bakterier og skønner umiddelbart at I skal se det an. Du beskriver jo en pige, der trods sine hyppige afføringer trives og udvikler sig som hun skal - men naturligt har hun en del maveuro og mavekneb, hvilket naturligt ikke er særlig rart for hende.

Der er jo rigtig mange forskellige vira i luften i øjeblikket og mange som går og hoster, hakker, nyser.. og har maveproblemer. Og jeg tænker, at noget sådan naturligt godt kan spille ind hos jeres datter, selvom man umiddelbart ikke kan finde ud af, hvad det er.

Derudover så er det sådan, at alle børn de første ca 8-9 uger efter fødslen har gul afføring. Herefter får ca. ⅓ af børnene grønne eller grønlige afføringer, og når man introducerer skemad i 4-6 måneders alderen så ændrer afføringen sig igen. Farven på afføringerne og antallet af afføringer afhænger helt af, hvad barnet spiser, og af hvilken bakterieflora barnet har i tarmene - og bakteriefloraen kan og vil ændre sig løbende, så det kan også være en forklaring hos jer. Hos det lille barn, gennemgår mave- og tarmsystem en stor ændring hele tiden, og det giver naturligt ændret afføringsmønster i perioder - også selvom du ikke synes, at du har ændret noget :)

Da hun er så lille, som hun er, så kan man ikke sætte hende på skånekost, og derfor vil løsningen ofte være at forsøge med en anden erstatning. Det er også dette, jeres sundhedsplejerske har foreslået jer - og når hun har foreslået den almindelige Allomin 1 (blå), så er det fordi nogle børn får lidt tendens til forstoppelse af denne, hvor Allomin Sensipro med fordel kan gives til børn som har tendens til træg mave. Jeg formoder, at jeres sundhedsplejerske ...

Annonce

... derfor har tænkt, at Allomin 1 måske kunne "sætte lidt stopper for" den hyppige afføring...

Den største forskel på Allomin 1 og Allomin SensiPro 1 er, at SensiPro indeholder mælkesyrebakterien L. Reuteri Protectis. Og netop mælkesyrebakterier kan have en god effekt på maven og på bakteriesammensætningen i barnets mave. I kan derfor godt forsøge at bibeholde Allomin 1 og så købe mælkesyrebakterier ved siden af, for at se om det måske kan stabilisere jeres datters mave lidt. Der findes forskellige muligheder (og forskellige mælkesyrebakterier).

I kan købe mælkesyrebakterier sammen med d-dråber, men I skal være opmærksomme på, hvor meget MME jeres datter drikker dagligt. Det er sådan, at hvis hun får MME med ≥ 1,3 μg D-vitamin pr. 100 ml færdig blanding, og hun drikker mere end 800 ml dagligt, så skal hun ikke have d-dråber, men vil være dækket ind via erstatningen.

Noget andet I kan forsøge er at lave en flaske af gangen. Normalt er anbefalingen sådan, at man de første 2 måneder tilbereder en flaske af gangen og efter de første 2 måneder, kan flasker tilberedes til et døgn ad gangen - dog ikke hvis barnet er for tidligt født eller har en immunsygdom, så skal man altid tilberede én flaske af gangen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det kan godt være et forsøg værd, at I går tilbage til at koge vand og lave én flaske af gangen. Det kan nogle gange godt være med til at give ro i maven. I må gerne koge vandet på forhånd og opbevare det i køleskab. Før pulveret blandes i, så opvarmer I vandet til den temperatur, der står på pakken.

En mulighed er også, at I forsøger med MME på brik i en periode. Den færdigblandede modermælkserstatning er UHT behandlet, det vil sige, at den har fået en varmebehandling, som dræber de mikroorganismer, der kan være i mælken, så den bliver langtidsholdbar. Det kan også nogle gange have en vis effekt på maven at prøve med færdigblandet erstatning i stedet for pulver:)

Jeg håber, at mine tanker og forslag både giver lidt ro og også giver lidt idé til nyt I kan forsøge - og at det hjælper :)

Rigtig meget held og lykke og fortsat god søndag! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2